JLPT N5 tu basic level (beginner) shj kan!?

Ramai yg salah faham tentang silibus berkaitan setiap peringkat dalam exam JLPT (Japanese Language Proficiency Test). Untuk pengetahuan anda, N5 adalah tahap soalan yg paling mudah hinggalah ke N1 yang merupakan tahap paling susah dan mencabar.

Persamaan bagi semua tahap tu (N5-->N1) ialah anda perlu belajar dari bab BASIC --> Intermediate --> Advance, kerana soalan-soalan dalam N5 pun merangkumi Basic hingga Advance.


Maknanya, N5 bukan hal Basic sahaja. N4 bukan hal Basic & Intermediate sahaja.

Jadi, untuk mula menduduki exam peringkat N5 pun, anda mesti belajar semua subjek yg asas dalam Basic ~ Advance. (Buku Tahap 1 ~3)

Perbezaan dalam setiap peringkat N5~N1 adalah pada jumlah kanji yg anda perlu hafal. Dari sudut tatabahasa pula, semakin tinggi peringkatnya semakin `sukar&licik` soalannya...melibatkan kombinasi beberapa hukum asas yang telah anda pelajari dalam bab Basic~Advance. Dari sudut `vocab` (nahu) pula, jumlahnya juga makin bertambah dan merangkumi perkataan-perkataan yg lebih mencabar dan jarang digunakan dalam perbualan harian.

1 comment:


  1. Every weekend i used to visit this website, because i want enjoyment, as this this website conations genuinely good funny material too. craigslist madison

    ReplyDelete